dilluns, 12 de març del 2012

EMOCIONAT D'ANAR-ME CONEIXENT

Sembla ser que en aquest món hi ha dos tipus de persones: les persones racionals – on predomina l’ús de l’hemisferi esquerre del cervell – i les persones emocionals – que predominen l’ús de l’hemisferi dret del cervell.

Les persones racionals se les acostuma a associar com a persones fredes, calculadores, distants, ...que prenen decisions amb el cap i rarament es deixen endur per les emocions. Vinculades a aquest tipus de persones hi apareixen intel·ligències lògico- matemàtiques i científiques.

A l’altre banda, les persones emocionals se les acostuma a descriure com a inquietes, impulsives,  reactives, volàtils, ... que prenen decisions amb el cor i que per això poden resultar variables . Vinculades a aquestes persones hi vinculem intel·ligències musicals i artístiques.
Els racionals acostumen a acusar als emocionals de ser esclaus de les pròpies emocions. Els emocionals acusen als racionals de no tenir sang a les venes.

Personalment no crec gaire en les classificacions ni les polaritzacions de les persones. Penso que en el món hi ha diferents tonalitats de grisos, i que l’ideal seria alinear el cap amb el cor i viceversa, i traduir aquesta alineació amb accions coherents cap al que un pensa i sent.

Les emocions són aquella energia que ens fa moure (e-movere) , que acciona la palanca de l’acció i que tots i totes -sense excepció – tenim, o millor encara, experimentem. No les tenim per casualitat ni capritx, sinó perquè som en essència animals mamífers i tenim un cervell límbic que compleix  la missió de procurar per la nostra  supervivència i per la reproducció de l’espècie . 

Obviar-les o menystenir-les significaria obviar la nostra naturalesa i atrofiar la nostra capacitat de supervivència o de reproduir-nos i deixar un llegat biològic. Per altra banda no tenir en consideració per la part racional del cervell seria negar la nostre naturalesa humana, negant l’evolució que com a espècie hem patit i que ens ha permès desenvolupar la part del cervell racional anomenada neocòrtex. Diríem que la nostre missió avui en dia passaria aconseguir que la nostra part animal i la nostra part humana cooperin efectivament en pro d’assolir els nostres objectius, finalitats i somnis.

Per fer-ho realitat hauríem, primer de tot, conèixer quina informació i quina interpretació cognitiva s’amaga darrera de cada una d’elles i de quina manera es tradueixen fisiològicament i comportamentalment. Conèixer-les i comprendre-les ens permetrà posar llum en una habitació  de la nostra casa que sovint ha restat a les fosques.

Hi ha diferents opinions sobre quines són les emocions bàsiques de les persones, en el meu parer m’agrada treballar amb les cinc següents: Ràbia, Por, Tristesa, Alegria i Amor. Les persones som capaces d’experimentar altres emocions però segons el meu entendre són combinacions entre aquestes cinc que en fan aparèixer de noves.

COM ES VIU O S’INTERPRETA LA SITUACIÓ
EMOCIÓ
RESPOSTA FISIOLÒGICA
QUÈ NECESSITA
Perill o Amenaça
Por
El cos es tens i es prepara per a una activitat física alta ja que es prepara o bé per escapar-se, amagar-se o atacar l’element perillós o amenaçador
Buscar de nou la seguretat, protecció
Injustícia
Ràbia
La resposta fisiològica és molt semblant a la de la Por
Expressar-la cap a fora, intentar influir en la situació en busca de més justícia
Pèrdua
Tristesa
S’expressa plorant, amb desgana, irritabilitat, pèrdua d’interès i físicament decaiguts.

Consol i superar el dol de la pèrdua, que pot ser tant llarg com important es percebi la pèrdua
Guany
Alegria
Sensació de molta energia, de saltar i cridar, somriure, moviments grans i generosos
Compartir-la amb altres persones
Atracció, Plenitud
Amor
Sensació d’eufòria i nervis
Correspondència de la persona per la qual sentim l’atracció

Un cop coneixem aquesta informació el primer pas és saber que una emoció apareix quan hi ha un fet (intern o extern) que és rellevant per a nosaltres. Com ja he explicat anteriorment, el fet o la situació son neutres i és la interpretació que nosaltres en fem que assignarà un significat o un altre (http://www.gerardcoaching.blogspot.com/2012/02/lart-de-mirar-dos-cops.html) ,  i segons la interpretació impresa en la situació apareixerà una emoció o una altre.

El segon pas és comprendre que per a cada emoció experimentada hi ha una resposta més o menys programada que intenta satisfer la necessitat que origina aquesta mateixa emoció.

Així doncs el procés funciona de la següent manera:

                  1) Situació → 2)  Interpretació 3) Emoció  4) Acció

El passos 1 i 4 són visibles per a un espectador que estigui observant a una persona que dona resposta a una situació. Posem per exemple que una persona observa com un peató és a punt de creuar un semàfor en verd i de cop i volta apareix un cotxe a tota velocitat que es salta el semàfor, el peató el veu, s’aparta i un segon més tard li dirigeix un renec. L’observador ha pogut veure la situació i l’acció, però no és capaç de veure quina interpretació n’ha fet i per tant des de quina emoció ha actuat amb la seva resposta.

Els passos 2 i 3 no són visibles als ulls d’un observador. Això vol dir que pertanyen única i exclusivament a la persona que està vivint la situació, i si li pertanyen significa que n’és responsable. Ser responsables de quelcom ens situa en un paper actiu. Vol dir que podem influir d’una manera o d’un altre sobre quelcom, en aquest cas sobre les emocions que experimentem i la reacció que volem tenir. Seguint aquest argument, una persona impulsiva i reactiva davant d’una situació en concret és una persona que decideix ser víctima de les seves emocions i per tant de les seves reaccions. Diu que no hi pot fer res, que ella és així (recordem: cercle d’influència vs. Cercle de preocupació- http://www.gerardcoaching.blogspot.com/2012/02/ocupat-de-la-preocupacio.html i també l resistència als canvis: http://www.gerardcoaching.blogspot.com/2012/01/canviar-jo-soc-com-soc.html) , en canvi trobem aquelles persones que decideixen ser proactives i comencen un procés d’autoconeixement per a poder influir en les seves emocions i en les seves accions.

Si us heu fixat he comentat que les persones reactives reaccionen i que les persones proactives accionen. En les persones reactives  no hi ha una  interferència del neocòrtex. Una reacció és quelcom immediat, impulsiu. Els impulsos es generen des del cervell límbic i sovint responen a la necessitat de supervivència o reproductoria.  El temps que necessita el cervell límbic per enviar un estímul al neocòrtex és d’uns 3 segons (sí, ja ho sé...no som perfectes) Hi ha persones que davant d’una situació no triguen ni tres segons en generar una reacció destructiva i/o violenta intentant sobreviure.

Les persones proactives al accionar posen el neocòrtex al servei de les emocions i juntament cooperen per a donar una resposta adequada a la situació que els apropi als seus objectius, fites o somnis. Les persones proactives lideren la seva pròpia vida i decideixen cada moment com volen ser.

Victor Frankl ens explicava en el seu llibre “L’home a la recerca del sentit” - que explica la seva història quan va ser tancat en el camp de concentració de Auschwitz  - que a una persona se li pot negar tota llibertat, però que la última llibertat que mai ningú pot prendre a una altre persona és la llibertat de situar-se davant del món i del que li succeeix de la manera que un desitja. Victor Frankl intenta explicar-nos així que des de la consciència podem influir en la manera com ens posicionem davant d’allò que ens passa.

Un procés que pot facilitar l’autoconeixement i la presa de consciència  i que ens pot ajudar, a  la vegada, a regular les nostres respostes emocionals és analitzar el procés que abans he esmentat:

                   1) Situació → 2)  Interpretació 3) Emoció   4) Acció
 
Però del revés:

1)      Què vull canviar de la meva resposta? Formuleu en positiu
2)      De quina manera he reaccionat davant d’aquesta situació?
3)      Aquesta resposta, a quina emoció complau?
4)      Per tant,  de quina manera he interpretat la situació?
5)      Davant d’aquesta mateixa situació, quines altres interpretacions podria haver realitzat?
6)      Com em vull sentir davant d’aquesta situació?
7)      Quina d’aquestes interpretacions fa que en senti bé amb mi mateix i faci sentir millor als altres?
8)      Què faré? Com ho faré? Quan o faré?

Fent aquest procés entrenarem al nostre cervell a percebre les situacions des de diferents alternatives i l’acostumarem de donar diferents respostes a situacions que antigament responíem únicament d’una mateixa manera.

A partir d’aquest article desenvoluparé noves idees en futurs articles, ja que tots estan, d’una manera o un altre, interrelacionats.

Ànims, cada dia decidim construir-nos de nou!